Krijg je van suiker rimpels? + 3 makkelijke tips om je suikerinname drastisch te verminderen!

  • Geplaatst op
  • Door Katrien Kenens
  • 0
Krijg je van suiker rimpels?  + 3 makkelijke tips om je suikerinname drastisch te verminderen!

Snelle suikers zijn slecht voor ons. Wij vertellen graag hoe je je suikerinname kan verminderen.

Over de schade van snelle suikers kunnen we wel uren schrijven. Niet alleen is het enorm slecht voor ons lichaam en onze geest, maar ook voor onze huid.
Zo verhoogt suiker ontstekingsreactie, verlaagt het het immuunsysteem van onze huid en brengt het je hormonaal stelsel volledig in de war. Ons eerste advies bij huidaandoeningen zoals acné of eczeem is dan ook om per direct suikers zoveel mogelijk te bannen uit je dagelijks voedingspatroon. Maar wist je dat snelle suikers ook een enorm grote invloed hebben op ons huidverouderingsproces? Hieronder leggen we je graag uit waarom.

 

Hoe gaat dat in zijn werk?


AGE’s. Advanced Glycation End-Products. Zo heet de chemische reactie die in ons lichaam ontstaat wanneer we suiker eten.
Collageen en elastine zijn vezels die onze huid soepel, krachtig en stevig houden. Deze zijn dus enorm belangrijk om in hun allerbeste conditie te bewaren. Suiker gaat ze aantasten. Wanneer we suiker eten, komt het in ons bloed terecht en gaat het zich hechten aan deze vezels. Resultaat? Collageen en elastine verstijven en fijne/diepe lijntjes komen tevoorschijn.

Hoewel het rechtstreekse resultaat huidveroudering is, hebben deze AGE’s ook een grote invloed op andere zaken. Denk maar aan:

* Het gevoelig maken van de vaatwanden: buiten genetica, ervaren wij in de praktijk ook een grote relatie tussen couperose en suiker.
* De ogen
* De nieren
* Zelfs de ziekte van alzheimer.


3 tips om je suikerinname drastisch te verminderen:

Vermijd voedingswaren met hoge AGE’s

AGE’s kan je in enorm veel voedingsmiddelen terugvinden. Elk voedingsproduct dat bereid is met witte suiker, is een bom aan AGE’s. Toch vinden we de meeste AGE’s terug in onderstaande producten (opgelet: dezen kunnen je misschien wel verbazen). Om huidveroudering van binnenuit zoveel mogelijk te voorkomen, raden wij aan deze voedingswaren te vermijden of om ze met een dubbele portie groenten te eten. Groenten helpen ons lichaam om deze AGE’s beter af te voeren.
* Spek (gebakken)
* Verwerkte kazen
* Gebakken kippenborst
* Pizza
* Gebakken steak
* Gebakken eieren
* Koekjes
* Alchohol

 

Verander het ontbijt

‘Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.’ Deze uitspraak klopt in onze ogen volledig. Nog altijd starten de meesten onder ons de dag met een boterham. Gluten zijn gevoeligmakend voor onze darmen, wat leidt tot huidproblemen, en vaak is het beleg niet al te gezond. Denk maar aan chocopasta, confituur of kaas. Suikerbommen noem ik het ook wel graag. De essentiële bouwstoffen van onze huid zijn mineralen, vitaminen en eiwitten. Kies daarom bijvoorbeeld voor een gezonde eiwitshake i.p.v. een zoete boterham. Liefst dan voor een Shake vrij van ongezonde zoetstoffen, caseïne en gluten om je darmflora in optimale gezondheid te behouden.
Ook heeft je maag meer tijd nodig om eiwitten te verteren. Gevolg: meer energie en minder snel een honger gevoel! Dat leidt ons al dadelijk tot het volgende punt.

 

Tussendoortjes: geen witte, snelle suikers, maar gezonde suikers.

Niet alles wat zoet smaakt, is daarom per se in definitie slecht. Bijna alles is suiker. Toch is er een onderscheid tussen goede (ongeraffineerde) suikers en slechte (geraffineerde) suikers.
Betrap je jezelf erop dat jij al makkelijk neigt naar een koek of een stukje chocolade? Vervang deze dan door goede suikers. Hieronder geven we je graag alvast een lijstje door om het je te vergemakkelijken.

 

Goede, ongeraffineerde suikers:
* Alle groenten
* Alle granen
* Noten, zaden en pitten
* Peulvruchten
* Alle vruchten
* Natuurlijke honing
* Ahornsiroop
* Duindoornsiroop
* Kokosbloemsuiker

 

Ongezonde, geraffineerde suikers:
* Witte bloem
* Maïzena
* Witte rijst
* Aardappelmeel
* Brood
* Witte pasta
* Suiker (glucose, sucrose)
* Industriële honing
* Druivensuiker
* Lactose (koemelk)
* Sorbitol
* Maltose

 

Extra tip: Drang naar zoet? Chroom is jouw redder in nood!

Toch horen we vaak dat de drang naar zoet een grote boosdoener is voor velen. Eén woord: chroom! :-)
Chroom is een spoorelement dat de drang naar zoet en naar eten in het algemeen remt. Zoet, ofwel suiker, heeft een nefaste invloed op de huid. Daarnaast is chroom ook belangrijk voor een goede opbouw van ons DNA, het stabiliseren van het lichaamsgewicht en tot slot helpt chroom de bloeddruk te reguleren.
Chroom vind je terug in Daily Boost & Mighty Night samen met tal van andere vitaminen om je energiepijl omhoog te krikken.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »